B2B Merkstrategie
Waardecreatie door beeldvorming
Is je B2B MKB organisatie een merk? Ja. Want iedereen die met je bedrijf in aanraking is of is geweest, heeft zich een bepaald beeld gevormd. Nu komt het er op aan of dit beeld klopt. Wil je dat deze beeldvorming bijdraagt aan het succes van je onderneming? Dat vraagt om een B2B merkstrategie waarbij de perceptie van je bedrijf meerwaarde biedt voor de klant.
Merkwaarde op 3 niveaus
Meerwaarde voor de klant creëren, dat is het doel van merkstrategie.
Dit doel richt zich op 3 interactieniveaus: verbinding, voorkeur en vertrouwen.
Verbinding
Voor iedereen die betrokken is bij je organisatie is het gevoel van verbondenheid waardevol. Stel je ‘klant’gericht door met aandacht en interesse te investeren in de relatie met je netwerk.
Voorkeur
De onderscheidende waarde die je vanuit je merk biedt, draagt bij in de keuze voor juist jullie organisatie. Bovendien profiteren bedrijven die opvallen van een grotere naamsbekendheid.
Vertrouwen
Met merkstrategie bouw je aan geloofwaardigheid. Door consistent te zijn in je verhaal, in je uitstraling en in de kwaliteit van alle aspecten waarmee je als bedrijf merkbaar bent.
Branding strategie, marketing en reclame
Verschillende tactieken met hetzelfde doel
Merkstrategie of branding worden vaak in één adem genoemd met marketing of reclame. En hoewel deze verschillende tactieken hetzelfde doel hebben – de promotie van de organisatie – is er toch een wezenlijk verschil.
Kort gezegd gaat reclame over de promotionele activiteiten. Promotie is één van de klassieke marketing P’s. Branding of merkstrategie gaat over de manier waarop de doelgroep een merk of organisatie beleeft. Merkstrategie gaat daarmee over het verkrijgen en versterken van een breinpositie door de inzet van marketing en reclame.
B2B merkstrategie
Proces en potentieel
Het doel van B2B merkstrategie is nu duidelijk. Maar ook het proces zelf geeft energie en brengt leven in de organisatie. Door je bezig houden met merkstrategie ontstaan visie en richting. Een merkverhaal met structuur. Het houd je bij de les om focus te houden op de lange termijn. Bijvoorbeeld als het gaat over circulair ondernemen. Het creëert kansen om te ondernemen in nieuwe richtingen, stimuleert groei en ontwikkeling. Kortom, het brengt je in beweging. Eerst nog abstract, maar gaandeweg steeds concreter.
En waarom dan dat merk? Je merk staat voor het potentieel in je organisatie. Ook al maak je geen eindproduct of lever je niet aan eindklanten. Het zit in jullie als bedrijf. Op verschillende vlakken van de kwaliteit van je product tot de service die je verleent. Met B2B merkstrategie laten we dit potentieel niet onbenut. Het is een ontdekkingstocht hoe we deze potentie boven water kunnen halen. Zo zetten we je merk in om je marktpositie te versterken.
Merkstrategie op de managementagenda
Wat ons betreft krijgt merkstrategie de eerste plek op de managementagenda binnen elke B2B MKB organisatie. Kijk vanuit je merk naar mensen. Is je personeel trots op hun werkgever? Kijk vanuit je merk naar productie. Levert de klant centraal efficiëntievoordelen? Kijk vanuit je merk naar de prestaties. Hoe groei je naar een professioneler, hoger plan? En kijk vanuit je merk naar de winstgevendheid van je bedrijf. Kan ik de meerwaarde van mijn merk omzetten in marge?
Merkstrategie model volgens de A5tien-methode
Onze werkwijze waarin je klant centraal staat
Onze 5xA aanpak is een mix van praktische stappen en een strategische visie op B2B merkstrategie. Gefaseerd werken we richting een concreet einddoel. Zo houden we ons proces overzichtelijk, schaalbaar, meetbaar en controleerbaar. Elke fase versterkt de meerwaarde van je merk.
Merkstrategie bureau A5tien
Ons team
betrokken en professioneel
Een betrokken en deskundig team onderleiding van oprichter en merkstrateeg Ton Oosterwijk.
Over elk van deze onderwerpen valt nog veel meer te vertellen. Dat doen we dan ook graag! Ondersteund met inspirerende praktijkvoorbeelden in een presentatie via een videocall of op locatie. Neem contact op voor een kennismaking.