Concurrentie-analyse of concurrentie matrix
Opvallen door je te onderscheiden
In een gezonde markt tref je concurrentie. Elke partij probeert op hun eigen manier een stuk van de handel naar zich toe te trekken. In de (technische) industrie is dat maar al te vaak op prijs. Maar wanneer prijs de enige manier is om je te onderscheiden en de voorkeur van de klant te winnen, dan komen al snel marges onder druk. Dus in plaats van de waarde van je product te verlagen, is het zaak om meerwaarde te bieden. Die meerwaarde is te vinden vanuit merkstrategie in een opvallende marktpositionering.
Strategische onderbouwing vanuit een concurrentie-analyse
De concurrentie ontleden
Een concurrentie/markt-analyse kan al snel vrij theoretisch worden. Wij houden het liever praktisch en concreet. Merkstrategie gaat namelijk over perceptie, over beeldvorming. Dus kijken we in eerste instantie wat voor beeld de concurrent naar buiten brengt. We kiezen een aantal belangrijke concurrenten uit die we in onze analyse ontleden. Zo bekijken we de logo’s, de uitstraling van de website, hun activiteit op LinkedIn en andere social media. Maar ook vergelijken we de missies en proposities.
Samen met de ervaringen van verkoop, die in hun commerciële proces met concurrenten geconfronteerd worden, vormt deze analyse een beeld van de markt. Vaak zien we kopieergedrag. Vergelijkbaar kleurgebruik, inwisselbare slogans. Kortom een speelveld waarin iedereen kiest voor de veilige vertrouwde weg. Deze analyse maken we visueel in een matrix. Een x-as voor de interne identiteit en een y-as voor de externe klantbehoefte. Nu wordt direct duidelijk waar het potentiële ligt voor een onderscheidende positionering.
Strategische marktpositie
Uitgaan van je eigen kracht
Nu duidelijk is waar de ‘blue ocean’ positionering voor jullie markt ligt, kunnen we koers bepalen. Juist door inzicht in de positie van de ander, wordt onze eigen kracht, ons onderscheidend vermogen zichtbaar. En uitgaan van je eigen kracht doen we door dit expliciet zichtbaar, merkbaar te maken.Zodanig dat het iedereen opvalt hoe jullie anders zijn dan de concurrentie. En daarmee ook wat jullie toegevoegde waarde is. Een unieke onderscheidende merkidentiteit. Prijsdiscussie zal er altijd blijven, maar een onderscheidende positionering geeft je de argumenten om een hogere prijs te rechtvaardigen. Je biedt namelijk iets wat alleen bij jullie verkrijgbaar is, dat zijn jullie zelf.
- Positionering als verkoopargument
- Prijsdiscussies ondergeschikt
- Sturen van de beeldvorming rondom je bedrijf
Breng je positie in kaart
Maak een concurrentie-analyse
Zoek je een manier om je organisatie te laten opvallen vanuit een onderscheidende positionering? Neem contact op met Ton Oosterwijk voor een eerste kennismaking. Eventueel maken we vooraf een snelle analyse van je concurrenten. Zo komen we direct met enkele aandachtspunten. Vervolgens gaan we op zoek naar jullie ‘blue ocean’, jullie unieke merkidentiteit. Via verschillende merktechnieken zetten we deze identiteit om naar een aantrekkelijke presentatie van jullie bedrijf als merk. Vul het formulier in of neem contact op via onderstaande contactgegevens.