Vakbeurs
Maximaal presteren met je deelname aan een vakbeurs
Deelname aan een vakbeurs is een hele happening. Je leeft er een aantal maanden naar toe. Op het laatste moment nog van alles regelen. Je ervaart een geweldige energie tijdens de beurs. En daarna begint het echte werk pas met het opvolgen van de contacten. Of je alles uit je beursdeelname hebt gehaald? Dat blijft lastig meetbaar. Toch zijn er manieren om zeker te zijn van een maximale prestatie. En dat begint bij de plek van de vakbeurs in je merkstrategie.
Een vakbeurs is techniek
Geen doel in zichzelf
Allereerst is het goed om ‘de vakbeurs’ in het juiste kader te plaatsten. Een vakbeurs is namelijk geen doel in zichzelf, maar een techniek. Een marketingtechniek. Deelname aan een vakbeurs is dus geen doel in zichzelf. Het staat in dienst van een groter kader, het kader van merkstrategie.
Techniek gaat in eerste plaats over mens en proces. Een beursdeelname begint daarom bij je standbemanning. Het zijn tenslotte de mensen die de techniek bedienen om tot een kwalitatief eindproduct te komen. Maak hen (en de hele organisatie enthousiast door ze te betrekken in de voorbereidingen. Zorg dat er een energie ontstaat die uitstraalt op de beurs.
Maar wat wil je uitstralen? Deze vraag plaatst de vakbeurs in het kader van het proces van merkstrategie. Merk in de zin van de totale beleving rondom je organisatie.
Vakbeurs prestatiedoelen
Bepaal het doel van je deelname
Doelen zoals het aantal leads of nieuwe contacten, de terugkoppeling van bestaande relaties en de ervaring bij eigen medewerkers zijn beter meetbare indicaties.
- Doel 1: leads of nieuwe contacten
Met een goed opvolgingstraject maak je gemiddeld met 50% van de opgedane contacten een vervolgafspraak.
- Doel 2: relaties versterken
Bij bestaande relaties ligt de nadruk daarom meer op het versterken van loyaliteit of merktrouw.
- Doel 3: trots bij de medewerkers
Ook backoffice en productie verdienen een stukje van de energie die een beursdeelname losmaakt.
Vakbeurs, wel of niet doen?
Begin bij je merkstrategie
Stel jezelf allereerst de vraag: hoe versterkt deelname aan deze vakbeurs mijn merk? Deze gedachte helpt je het maximale uit je beursdeelname halen.
Als creatief bureau voor B2B merkstrategie heeft A5tien in de afgelopen jaren de nodige kennis en ervaring opgedaan met het organiseren en coördineren van verschillende exposities op vakbeurzen. Onze rol is vooral de koppeling maken tussen de technische uitvoering, het operationele beursprogramma en het proces van merkstrategie. Hoe we dat doen?
Nodig ons uit voor een kennismaking op locatie of wees van harte welkom op ons kantoor in Heerjansdam. Neem contact op voor een kennismaking of plan een videoafspraak in.