Een verpakking is één van de meest tastbare contactmomenten tussen je doelgroep en je merk. Het ontwerp van de verpakking is een krachtige uiting van je merkbeleving. De vormgeving, de stijl, het soort materiaal en de vorm vertellen jouw merkverhaal. In onze aanpak verpakking ontwerpen is dat ons uitgangspunt.
Als A5tien helpen wij je met je verpakking ontwerpen. Een ontwerp waarmee je merkverhaal effectief wordt vertaald. En een ontwerp waarop alle technische informatie voor food en non-food verpakkingen netjes is verwerkt. Daarnaast helpen we ook met het bewaken van een consistente uitwerking van het ontwerp. In die consistentie zit tenslotte de kracht van herkenning. Door over langere termijn en over verschillende verpakkingsvormen die lijn vast te houden, borgen we je merkverhaal.
Creëer onderscheid in het schap door een opvallend verpakkingsontwerp
Een sterk verpakkingsontwerp helpt je onderscheiden in het schap. Door af te wijken van het bestaande, helpt het ontwerp van je verpakking je product op te laten vallen tussen al het andere aanbod. Het creëert aantrekkingskracht. En eenmaal in gebruik helpt een herkenbare verpakking voor herhaalaankopen. Je merkverhaal blijft top-of-mind in beeld bij je doelgroep.
Verpakking ontwerpen: de techniek
Naast een aantrekkelijk ontwerp zorgen we er tenslotte ook voor dat de drukbestanden technisch juist worden aangeleverd voor productie. Met ervaring in het aanleveren van bestanden aan verschillende productie-omstandigheden in bijvoorbeeld het verre oosten of oost Europa, borgen we zo veel mogelijk dat de drukker de bestanden zonder gesleutel kan verwerken.
Luister ook de A5tien podcast verpakkingsontwerp voor Pack-It
In deze podcast gaat Ton Oosterwijk, merkstrateeg van A5tien in gesprek met Wouter Vugts, categorie developer bij Pack-It. Een podcast over de dynamiek van merkstrategie van een groothandel in de markt van huishoudelijke consumentenproducten.
Je klant als startpunt inverpakking design
Ga je een nieuw product op de markt zetten of is het tijd voor een re-design van je huidige verpakkingslijn? Dan helpen wij je graag met je verpakking ontwerpen volgens onze A5tien-methodiek. Die begint met je klant. Met welke design-assets spreken we jouw klantengroep het beste aan. Welke kleur, welke lettertypes, welke vormen en symbolen. Hoe dichter we op de huid en in het hoofd van je klant duiken, hoe effectiever de vormgeving van de verpakking.
Je verpakking laten ontwerpen?
Belangrijke aspecten om rekening mee te houden.
Wanneer je een verpakking laat ontwerpen is het goed om vooraf een aantal basisprincipes goed af te stemmen. Zo houd je de controle over het proces en het uiteindelijke ontwerp. Om te beginnen is verpakkingsontwerp een creatief proces. De uitkomst staat dus niet vast en er is altijd het risico dat het uiteindelijke design niet is wat jij voor ogen hebt. Zorg daarom voor een goede formulering van je merkidentiteit. Wat moet het merk uitstralen en welke brand assets of associaties wil je terug zien in het ontwerp.
Een creatief proces is vooral ook een proces van samenwerking. Zorg voor een vorm van communicatie en overleg die de creativiteit en daarmee de kwaliteit bevorderd. Daag elkaar als opdrachtgever en creatief bureau constant uit om net een stap verder te gaan.
Creativiteit vraagt tijd. En tijd is geld. Het is een delicaat balans tussen het geven van ruimte en het bewaken van budgetten. Werk daarom in deelopdrachten. Maak per onderdeel duidelijk afspraken over beschikbaar budget en te besteden uren en eventueel meerwerk of nacalculaties. Zo geeft je duidelijke kaders voor het ontwerpbureau, voorkom je verrassingen en houd je grip op de financiële kant van verpakkingsontwerp.
Verpakking ontwerpen
Neem contact op voor meer informatie
Ontdek onze aanpak in verpakking ontwerpen. Laat je gegevens achter via het formulier of bel voor een afspraak.