Wervingscampagne personeel
Met focus op langdurige betrokkenheid
Jezelf presenteren als aantrekkelijke werkgever is belangrijker dan ooit. Met de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, is en blijft personeel werven en de juiste talenten vinden een uitdaging. Het gaat over de continuïteit van je organisatie. Onze aanpak ‘wervingscampagne personeel‘ richt zich op het in beeld komen bij juist die kandidaten met potentieel. Dat is niet even snel een vacature invullen, maar een focus op personeel dat vanuit gedeelde kernwaarden landurig betrokken is bij je organisatie.
Om personeel te vinden dat zich echt betrokken weet bij je bedrijf, beginnen we bij de behoefte en beleving van de ideale kandidaat. Wat is voor hem of haar echt belangrijk in een werkgever. Door goed voor ogen te hebben wat de ideale kandidaat beweegt en motiveert ontstaat er een ander soort wervingscampagne personeel. Niet in de eerste plaats gericht op de vacature of functie-eisen, maar we beginnen met het profiel, het karakter van de persoon en de kernwaarden van je organisatie.
Wervingscampagne personeel vanuit karakter
In onze aanpak gaat het ook veel meer over het aangaan van een (digitale) relatie. Dat bepaalt ook het tempo van de uitvoering. Niet snel zomaar iemand ‘naar binnen duwen’, maar gericht op zoek naar de persoon die van waarde is voor je bedrijf. En omgekeerd, voor wie jouw bedrijf van waarde is. Anders dan bij een uitzend- of wervingsbureau en bovendien heb je door zelf een wervingscampagne personeel op te zetten veel meer de regie in eigen handen.
Recruitment marketing
De kandidaat als kritische klant
Het werven van personeel in een markt met schaarste vraagt om een andere benadering. Het is niet langer de kandidaat die zichzelf moet verkopen, maar juist de werkgever.
Een wervingscampagne anno nu heeft meer weg van marketing dan van recruitment. Daarmee zijn de rollen en spelregels omgedraaid. Succesvol personeel werven gaat uit van dit principe van recruitment marketing.
Personeel zoeken op Linkedin
Linkedin recruitment
Met ruim 5 miljoen gebruikers in Nederland is Linkedin een platform waar je niet omheen kunt. De kans dat jouw nieuwe medewerker op Linkedin zit is statisch onmiskenbaar. Daarom alleen al is het goed om je het zoeken naar personeel te beginnen op Linkedin. Dat kan al heel eenvoudig zonder direct betaalde functionaliteiten als Linkedin Recruiter. Begin heel simpel met het zoeken op functies in de zoekbalk van Linkedin en klik vervolgens op het filter ‘People’.
Er zijn wel twee belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden. De eerste is het soort gebruiker van Linkedin. Zoek je bijvoorbeeld personeel voor de functie houtbewerker, levert dat zo’n 1.600 hits op op Linkedin. Op de term recruiter krijg je maar liefst 56.000 hits. Kortom, sommige functies zijn over- of juist ondervertegenwoordigd op Linkedin.
Tot slot als het gaat over personeel zoeken op Linkedin: ga niet lukraak mensen benaderen. Zeker wanneer het functieprofielen betreft die gewild zijn, worden deze mensen helemaal gek van het aantal recruiters die dagelijks aan hen trekken. Dat doet eerder kwaad dan goed. Ga liever voor de pull dan push benadering.
Hoe kun je snel een wervingscampagne opzetten?
Een wervingscampagne opzetten in 3 eenvoudige stappen doe je als volgt.
Stap 1: Maak een profiel van je ideale kandidaat
Niet iedereen past binnen je bedrijf. En wat heb je aan heel veel sollicitanten wanneer er maar enkele geschikte kandidaten tussen zitten? Wanneer je goed voor ogen hebt wie jouw ideale kandidaat is, kun je veel gerichter aan de slag. Een kandidaatprofiel is vergelijkbaar met het kopersprofiel of persona.
Stap 2: Maak van je vacaturetekst een landingspagina
Nieuwe medewerkers werven gebeurt nagenoeg helemaal online. Dus zorg ervoor dat jouw vacature een gelikte pagina op je website is. Dat kan een complete vacaturewebsite zijn, of een aantrekkelijke pagina binnen je huidige website.
Stap 3: Adverteer je vacature op social media
De vacaturepagina op je website moet wel bezoekers krijgen. Adverteer daarom je vacature op kanalen als Facebook en LinkedIn. Zet je wervingscampagne op vanuit de kenmerken uit je kandidaatsprofiel en plaats zo gericht jouw vacature in de tijdlijn van je potentiële kandidaat.
Werving technisch personeel
De taal van de doeners
Een wervingscampagne voor technisch personeel vraagt bijzondere aandacht. Want deze doeners spreken doorgaans niet de taal die in veel vacatureteksten terug te lezen is. Voor alle vormen van communicatie geldt: ga uit van de belevingswereld van de doelgroep. Door middel van interviews leren we eerst de taal van de ideale kandidaat spreken. Daarna maken we vanuit die beleving een aansprekende wervingscampagne.
Personeel werven via social media
Voor verschillende klanten werft A5tien personeel via social media. Met name via de Meta platforms Facebook en Instagram, maar ook via Linkedin. Personeel werven via social media is in het begin vooral een kwestie van veel proberen en testen. Verschillende doelgroepprofielen, diverse advertenties en wervingsboodschappen.
Met de ervaring die we opgedaan hebben, weten we hoe we zo snel mogelijk een goed draaiende wervingscampagne opzetten. Daarbij kijken we verder dan alleen het personeel werven via social media. Vanuit onze visie ‘werven vanuit waarden’ beginnen we met de kernwaarden van je organisatie. Die staan centraal in de wervingscampagne. Ook de opmaak van je vacaturepagina op je website is van invloed op het resultaat. Wij adviseren en helpen in de optimale layout, beelden en teksten. Tot slot kijken we naar je totale merkbeleving, je employer branding. Want een bedrijf dat zich als aantrekkelijk merk weet te presenteren, is aantrekkelijker om voor te werken.
Wervingscampagne personeel
Borg de continuïteit van je organisatie
Onze aanpak voor wervingscampagnes personeel is niet iets eenmaligs, maar een continu proces. Steeds weer opnieuw verrassende kanten van jezelf als organisatie laten zien. Daarmee onderscheid je je van concurreerde bedrijven die in dezelfde personeelsvijver vissen. Wij helpen organisaties met die verschillende kanten in beeld te brengen en over verschillende kanalen te verspreiden. Wil je meer weten over hoe we dat doen? Neem dan contact op via het formulier of bel voor een kennismakingsafspraak.