Zakelijke-website

Zakelijke website

Je online showroom voor een eerste indruk

Een zakelijke website is in onze visie je online showroom. Dat gaat dus verder dan een online visitekaartje. Een B2B zakelijke website is vaak het eerste contactmoment tussen een potentiële nieuwe klant en je organisatie. Die eerste indruk is sterk bepalend voor de manier waarop je beoordeeld wordt als betrouwbare zakenpartner.

In de contacten tussen bedrijven speelt het online speelveld een steeds belangrijkere rol. Voordat er interactie plaatsvindt met een vertegenwoordiger van je bedrijf, heeft de klant je al verschillende keren online bezocht. Dat hele traject voorafgaand aan dat eerste menselijke contactmoment is soms wel 70% van het totale beslissingsproces. De overwegingen en motivaties in dat proces zijn ons uitgangspunt voor het ontwerp van een zakelijke website.

Door middel van interviews halen we nauwkeurig boven water wat iemand beweegt in jullie specifieke branche of sector om tot zaken te komen. Dat kunnen overigens meerdere beslissers op verschillende niveaus zijn. Door de structuur van de website en ook de inhoud in tekst en beeld daarop af te stemmen, krijgt de website een functionele rol in het koopproces.

B2B Zakelijke Website voor Enduro Softslings

Een website in een conservatieve markt moet vooral betrouwbaarheid uitstralen...

Wanneer zit een zakelijke website goed in elkaar?

Begin met de vragen van je doelgroep

Een website moet gaan over wat de bezoeker wil leren. Ergens heeft de bezoeker iets van je gezien of gehoord. Vervolgens gaan ze naar je website om meer te weten te komen. Begin het inrichten van je zakelijke website daarom met de potentiële vragen van je bezoeker in gedachten. Welke zoekopdrachten typt je doelgroep in op Google? Categoriseer die zoekopdrachten en bouw daar je website-structuur omheen.

Schrijf elke pagina op je zakelijke website als een pitch

De bezoeker op zoek is naar meer informatie, maar houd het wel simpel en kort. Maak van je website je ‘elevator pitch’. Een kort en krachtig statement waarin je laat zien dat je het probleem snapt en dat jouw product of dienst de oplossing is. Daarbij is je homepage je meest algemene verhaal of propositie. Vervolgpagina’s zijn een pitch per onderwerp.

Maar hoe zit dat dan met SEO en vindbaarheid in Google? Een pitch bevat 150 woorden, maar een goede SEO-pagina toch tenminste 300 woorden? En wil je echt een onderwerp uitdiepen, dan wordt dat misschien wel een artikel van 1500 woorden.

De oplossing is tweeledig. Allereerst is het nuttig om pagina’s met veel tekst in te delen in korte alinea’s. Elke alinea kun je zien als een pitch van maximaal 150 woorden. En voor een optimale vindbaarheid in Google zou je zelfs van slechts 100 woorden per alinea uit kunnen gaan.
Wat je ook kunt doen is een zogenaamde long-read pagina als PDF download beschikbaar maken. Iemand kan dan de PDF van de tekst downloaden, uitprinten en later lezen. Bovendien creëer je hiermee direct een mooie call to action wanneer je om de PDF te kunnen downloaden een e-mailadres vraagt. Dat geeft weer kansen voor commerciële opvolging.

Boven de ‘vouw’

Een andere manier van je pagina indelen is door de belangrijkste informatie boven de ‘vouw’ te plaatsen. De vouw is in dit geval de onderkant van je beeldscherm. Dat kan overigens het beeldscherm van je PC of laptop zijn, maar voor veel bezoekers is dat het scherm van de mobiele telefoon. In een lekker leesbaar lettertype zijn dat niet meer dan 75 woorden. Nog minder als je ook nog een afbeelding in beeld hebt. Dan blijft er niet meer over dan alleen een titel die super sterk moet zijn om iemand verder te laten scrollen. Net als de gebruikte afbeelding overigens.

Een sterke afbeelding en titel om mee te beginnen

Wat is nu een sterk beeld en een krachtige titel om je (home)pagina mee te beginnen? Allereerst moet er iets van een belofte inzitten waar de bezoeker naar streeft. Waar gaat de informatie op deze pagina je brengen? En maak dat zo persoonlijk mogelijk. Kruip in je belofte zo dicht mogelijk tegen de identiteit van de bezoeker aan. Dus ken je bezoeker! En laat je bezoeker zich herkennen in de teksten en beelden van de website.

Laat vervolgens in je teksten en beelden de belofte doorklinken van een oplossing voor het probleem waar de bezoeker mee zit. 

En tot slot, benoem of omschrijf precies wat je doet. Zeker in dienstverlening is dit nog wel eens lastig. Maar hoe preciezer je de werkzaamheden omschrijft, hoe beter beeld ik er als bezoeker bij kan vormen. Helemaal wanneer je dit omschrijft vanuit het perspectief van de bezoeker. Hoe jouw werkzaamheden aansluiten op de taken en behoeften waar de bezoeker mee worstelt.

Duidelijke call to actions

Elke pagina moet een duidelijke call to action hebben die ook op de juiste plek staat. Daarbij is gewenning belangrijker dan originaliteit. Denk aan het winkelwagentje in een webshop. Die moet je niet opeens linksonder in de pagina plaatsen terwijl we allemaal inmiddels gewend zijn dat die rechtsboven hoort te staan. Maak er geen zoekplaatje van, mensen lezen niet, ze scannen. Zorg er dus voor dat de call to action zich steeds consistent herhaalt.

Een call to action is een oproep aan de bezoeker voor een vervolgstap. Iemand komt op je pagina, waar wil je die persoon vervolgens naar toe leiden? Vanaf de homepagina is dat naar een product- of dienstenpagina. Vanaf de productpagina is dat naar een contactformulier. Hoe die route van binnenkomst tot vertrek loopt, heeft alles te maken met de fase waarin iemand in zijn zoektocht naar jouw oplossing zit. Is iemand zijn opties aan het verkennen? Dan is andere informatie relevant dan wanneer iemand op het punt staat een koopbeslissing te nemen. Een goed doordachte bezoekersroute kent dus meerdere bezoekerspaden. Dat zijn klikken van de ene naar de andere pagina die daarmee ook de structuur van je website bepalen. Om er achter te komen hoe die paden lopen, is ook hier weer kennis van je bezoeker essentieel.

Eén centrale boodschap

Wanneer iemand door je website klikt, wil je dat die persoon vertrouwd raakt met je verhaal. Maar dan moet dat verhaal wel duidelijk zijn. Verweef één centrale boodschap als een mantra door alle pagina’s van je website. Een overkoepelend thema wat duidelijk maakt aan de bezoeker wat je in de diepste kern te bieden hebt. Deze propositie is de verbindende factor en komt ook terug in uitingen buiten je website. Zo haakt alles in elkaar samen.

In het A5tien-model bestaat de 3e stap uit het formuleren van deze centrale boodschap. We noemen dit Aantrekkingskracht. Het is de optelsom van het Aansluiten op de klant en het Aandacht voor de interne organisatie zoals missie, visie en kernwaarden.

In die centrale boodschap keren bepaalde elementen steeds weer terug. Dit zijn de elementen van een goed verhaal. In een verhaal dat mensen aanspreekt heb je een hoofdpersoon (iemand waarmee de bezoeker zich kan identificeren). Die persoon heeft een probleem (herkenbaar voor de bezoeker). Er wordt een oplossing geboden (het aanbod op je website). En wanneer er ingegaan wordt op het aanbod is duidelijk welk resultaat men mag verwachten (wat je product of dienst uiteindelijk oplevert). En dat dan in 150 woorden.

Een sterke zakelijke website is opgebouwd langs deze principes. Het helpt om goede keuzes te maken rondom indeling, teksten, design en beeldmateriaal.

Zakelijke website

Indruk van betrouwbaarheid

Het opzetten en vooral ook het bijhouden van een zakelijke website vraagt tijd en aandacht. Daar helpen we je graag mee. Door tenminste maandelijks de website te onderhouden, aan te vullen en verrijken, blijft de website actueel en levendig. Dit wordt ook gewaardeerd door Google met een hogere positie in de zoekresultaten. Wil je weten hoe wij vanuit onze visie de effectiviteit van jullie website inschatten? Neem vrijblijvend contact op via het formulier of bel om een kennismaking in te plannen.

Ton_Oosterwijk_A5tien_B2Bmerkstrategie