Julia Household

Verpakkingsontwerp

In opdracht van Packit ontwikkelde A5tien een nieuwe verpakkingslijn voor het huishoudmerk Julia. Het productassortiment afvalzakken en keukenfolies is een low interest categorie met veel concurrentie. De uitdaging was om juist in het merkconcept en het verpakkingsontwerp onderscheidende meerwaarde uit te stralen. Een meerwaarde die veel meer ligt in een intrinsieke emotie dan in producteigenschappen. Met dit ontwerp is A5tien genomineerd voor de NL Packaging Awards 2020.

 

Genomineerd voor de NL Packaging Awards 2020

Wat een geweldige waardering en wat zijn we trots op onze nominatie voor de NL Packaging Awards 2020 met ons ontwerp voor Julia Household! De jury van de categorie non-food beoordeelde het ontwerp als ‘een consistent en gedurfd, afwijkend design. Iets wat je niet verwacht bij afvalzakken.’ Die onderscheidende uitstraling is precies wat we voor ogen hadden.

Conceptontwikkeling

De uitstraling van het merk Julia was toe aan een update. Samen met de klant Packit vond er een vooronderzoek plaats in de vorm van een schapanalyse. Concurrenten werden in kaart gebracht, waarna we vanuit een onderscheidende positionering het merkconcept ontwikkelden. Vanwege het low interest karakter van de categorie, was de keuze voor aansluiting op een intrinsieke emotie de sterkste optie. Want wat valt er te beleven aan een simpele afvalzak?

Het product zelf is misschien low interest, de beleving die je ervaart na het gebruik ervan is dat zeker niet! De uitstraling van het merkconcept is gebaseerd op het gevoel wanneer je net klaar bent met het opruimen van je huis. Alles is schoon en fris, de appeltaart staat in de oven en je geniet in alle rust van je kopje thee op de bank. Die emotie hebben we in het verpakkingsontwerp van Julia verwerkt.

De lichte achtergrond met een oriëntaalse illustratie als watermerk doet denken aan Japanse Zen.
De waterverfvlek aan de zijkant is geïnspireerd op Japanse schilderkunst, evenals de schrijfletter waaruit het logo is opgebouwd.
De fotografie in het concept speelt eveneens een belangrijke rol. De combinatie tussen het product en de hand geeft een gevoel van verhoudingen en afmetingen. Hierdoor wordt duidelijker hoe groot nu eigenlijk een 5 liter zakje is ten opzichte van een 65 liter afvalzak.

Mobiele consumentenwebsite en animaties voor social media

Naast het merkconcept en het verpakkingsontwerp verzorgde A5tien verschillende communicatiemiddelen. Op de meertalige mobiele website krijgen consumenten een overzicht van het assortiment (niet alle producten liggen bij elkaar in het schap). Ook ontwikkelden wij een serie geanimeerde Facebook-berichten ter ondersteuning van de social branding-campagne.